Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

A4 stoi w korkach. Będą remonty i płot. A kiedy trzeci pas?

Mateusz Różański
Piotr Krzyżanowski
A4 stoi w korkach - kiedy ta sytuacja może się zmienić? Wystarczy mała kolizja, żeby na A4 powstał kilkukilometrowy korek. W okresie wakacyjnym i świątecznym nie musi nawet dochodzić do zderzeń. Odcinek od Legnicy do Wrocławia to zmora kierowców.

Brak pasa awaryjnego, zbyt duża liczba zjazdów, brak ogrodzenia i gigantyczny ruch - tak pokrótce wygląda podróżowanie po dolnośląskim odcinku A4. Szczególnie źle sytuacja wygląda na odcinku od Krzywej do Wrocławia. Praktycznie nie ma tu dnia bez korków. Powodów korków jest kilka.

Jedno za to jest pewne - kierowcy wściekają się już na samą myśl o podróżowaniu tą drogą. Podczas ubiegłotygodniowych, poświątecznych powrotów korek na dolnośląskim odcinku A4 szacowany był nawet na 50 kilometrów.

Dwa dni temu kilkunastokilometrowy korek powstał po wypadku. Podobne sytuacje na A4 zdarzają się niemal codziennie. Do tego dochodzą wypadki z dzikimi zwierzętami, czy kierowcy „tirów” wyprzedzający inne ciężarówki w miejscach niedozwolonych. Podróżni mają jedno określenie na taką sytuację – koszmar.

- Dużo jeżdżę po Polsce i rzeczywiście nasz odcinek autostrady jest wyjątkowo uciążliwy. Wpływa na to zarówno infrastruktura samej drogi, jak i fakt, że jest tutaj naprawdę olbrzymi ruch. Domyślam się, że gdy w czerwcu zakończy się budowa S3, jeszcze się on zwiększy - mówi Piotr Wiliński, legniczanin.

Pocieszeniem może być to, że przynajmniej jedna z tych niedogodności niebawem zostanie rozwiązana. Autostrada na wspomnianym odcinku zostanie ogrodzona płotem. Dzięki temu zwierzęta nie będą już wchodzić na trasę szybkiego ruchu. Zadanie będzie realizowane w dwóch częściach - od węzła Krzyżowa do węzła Budziszów Wielki oraz od węzła Budziszów Wielki do węzła Bielany Wrocławskie.

- Zamawiający wymaga, aby realizacja tego zadania odbywała się bez konieczności wprowadzania utrudnień na ciągu głównym autostrady A4 oraz węzłach autostradowych - informuje Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wykonawcy jeszcze nie poznaliśmy, a GDDKiA czeka na oferty do 16 kwietnia. Zwycięska firma będzie miała 17 miesięcy na postawienie płotów.

Remont węzła bielańskiego

Płoty to oczywiście tylko część tego, co czeka nas na A4 w najbliższym czasie. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na „Zaprojektowanie i wykonanie remontu jezdni północnej autostrady A4 na odcinku Bielany Wrocławskie - Wrocław Wschód wraz z węzłami oraz odcinkami dróg krajowych nr 5 i 35”. Tutaj bez utrudnień już się nie obędzie.

Łączna długość odcinków autostrady A4 objętych remontem wynosi niemal 4 kilometry, a dróg krajowych ponad 700 metrów. Remont będzie wykonywany etapami. Na czas realizacji poszczególnych prac ruch będzie przełożony na jezdnię południową (kierunek Katowice). Zamawiający wymaga, aby remont został zakończony w terminie do 27 września tego roku.

Ruch jest coraz większy

Co jeszcze niepokoi kierowców jadących dolnośląskim odcinkiem A4?

- Kierowcy tirów, którzy za nic mają sobie zakazy wyprzedzania, w żółwim tempie ścigają się z innymi ciężarówkami. Wyprzedzanie na odcinku kilku kilometrów i skuteczne blokowanie drogi jest tutaj nagminne - mówi Piotr Wiliński, legniczanin. - Mam wrażenie, że na innych drogach, np. na S8, tego nie ma. Inna sprawa, że tam po prostu ruch jest zdecydowanie mniejszy. A4 koniecznie potrzebuje trzeciego pasa ruchu – dodaje.

Policjanci z dolnośląskiej drogówki ścigają takich „rajdowców”, ale nie da się upilnować wszystkich.

- Od momentu wprowadzeniu zakazów wyprzedzania przez ciężarówki, czyli od czerwca ubiegłego roku mandata-mi za to wykroczenie ukaraliśmy 1819 kierowców - wylicza Krzysztof Zaporowski z wrocławskiej policji.

W czerwcu, pod Legnicą gotowy ma być nowy zjazd łączący budowaną drogę S3 z autostradą A4. To wpłynie na kolejne zwiększenie ruchu na autostradzie.

Kiedy trzeci pas?

W 2012 roku mówiło się już o tym, że GDDKiA szykuje się do gruntownej przebudowy A4 od Krzywej do Wrocławia. Miał powstać nowy pas. Zlikwidowane miały być również niektóre ze zjazdów. Prace miały zakończyć się w roku 2015, a na odcinku miały zostać wprowadzone opłaty. Tych nie, podobnie jak remontu i z tego co udało nam się dowiedzieć do roku 2023 raczej nic w tej sprawie się nie zmieni.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na legnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto