Co jeść, żeby nasz mózg sprawnie pracował 100 lat

Z Magdaleną Strojniak, dietetykiem rozmawia Marta Mazurek o tym, co jeść, by mózg służył nam nienagannie prze długie lata, a czego unikać w codziennej diecie .
Dieta dobra dla mózgu powinna zawierać m.in. kwasy tłuszczowe omega 3 oraz witaminy i dużo wody.
 Pixabay.com

Jesteś tym, co jesz?
Kiedy czujemy się źle, idziemy do lekarza. A czasem okazuje się, że wystarczy zmienić jedną, niewielką rzecz, w odżywianiu.

Na przykład?
Przyszła do mnie pani po sześćdziesiątce. Aktywna fizycznie, dobrze się odżywiająca, ale nie mogła schudnąć i cierpiała na dolegliwości trawienne. Była żywiołowa i energiczna. Zapytałam więc: może pani szybko je? - Zgadza się! - odpowiedziała. - Mąż się śmieje, że połykam jedzenie. Wypisałam jej na kartce jedno zalecenie: proszę jeść powoli. Wróciła po trzech tygodniach. Pięć kilo szczuplejsza, bez dolegliwości trawiennych.

Włosi celebrują swoje posiłki godzinami…
… I mimo że mają dietę opartą na węglowodanach, stosunkowo rzadko cierpią na otyłość. Powinniśmy więc dokładnie gryźć. Po pierwsze, dlatego że już w ślinie są enzymy rozpoczynające trawienie. Po drugie: żołądek nie ma przecież zębów. Nie rozdrobni mechanicznie dużych kawałków posiłku. To jedzenie zaczyna tam zalegać, może nawet fermentować.

A inne grzechy żywieniowe Polaków?
Nawet jeśli zwracamy uwagę na wartości odżywczego jedzenia, to nie myślimy o tym, czym je przyprawiamy. Glutaminian sodu, wzmacniacz smaku, który działa na nas fatalnie. Niszczy florę bakteryjną w naszych jelitach, która chroni nas przed chorobami i gwarantuje dobre samopoczucie.

Jak ją odbudować?
Można przyjmować pro-biotyki apteczne. Po miesiącu takiej kuracji flora bakteryjna powinna być uzupełniona. „Dobre bakterie” są w produktach kiszonych: ogórkach, kapuście, kiszonych barszczykach. I w niektórych jogurtach, ale tu zalecałabym patrzenie na składy, bo czasem zamiast dobrych bakterii, znajdziemy w nich mnóstwo cukru. Warto czytać listy składników - choć to prawda, że producenci, chyba specjalnie, umieszczają je na opakowaniach mikroskopijnymi literami…

Co powinno nas niepokoić?
Nie wszystkie „E” są takie złe. Najbardziej podstawowa zasada to im prostsze jedzenie, im mniej składników, tym lepiej. Listę składników otwierają te, których jest najwięcej. Jeśli skład masła orzechowego - co do zasady zdrowego - otwiera olej, to powinno nas to zaniepokoić. Kasze i inne „dobre” węglowodany, warzywa, ryby - to powinna być podstawa. Mięsa jemy za dużo. Wszystko, co cenne w mięsie, znajdziemy też w grzybach, w roślinach strączkowych czy w kaszach.

Utarło się: białko jest dobre, a tłuszcze złe?
A naprawdę tłuszcze - mówię o zdrowych kwasach tłuszczowych, a nie o tłustym kawałku mięsa - są potrzebne. Przede wszystkim dla działania mózgu. Osłonki neuronów składają się w większości z tłuszczy. Niedobory omega-3, skutkują depresjami, agresją i zaburzeniami hormonalnymi. A te niedobory ma 80 proc. z nas.

Pani zajmuje się tym, jak zachować sprawność mózgu w starszym wieku.
Część seniorów myśli, że wystarczy krzyżówka, „trening dla mózgu”. O aktywności fizycznej i diecie zapominają. A wie pani, są dwa geny predysponujące do choroby Alz-heimera. Jestem po badaniach genetycznych i wiem, że je mam. W USA takie badania są już zabronione, bo zdarzały się przypadki samobójstw. Ja nie zamierzam się zabijać. Czynnik genetyczny zwiększa ryzyko zachorowania na Alzheimera, zresztą - na wszystkie choroby neurodegeneracyjne (czyli takie, w których neurony wymierają szybciej, niż powinny), ale to nie znaczy, że już nic z tym nie możemy zrobić. Tym bardziej trzeba o siebie dbać.

Co, oprócz zdrowych tłuszczy, jest dla mózgu dobre?
Woda. Nawodniony mózg to sprawny mózg. Tymczasem ludzie albo nie piją prawie nic, albo piją słodkie napoje. Tymczasem nie ma nic gorszego niż tłuste ciastka, łączące cukry proste ze „złym” tłuszczem i właśnie słodkie napoje. Bardzo łatwo uzależniają.

red.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3