Skarby polskiego baroku na koncercie w Zamku Królewskim w Warszawie

Małgorzata MatuszewskaZaktualizowano 
Janusz Wójtowicz
Maestro Andrzej Kosendiak, dyrygent, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu poprowadzi koncert Dzieła polskiego baroku/ Musica Polonica Rediviva, 6 października w Zamku Królewskim.

– Zacząłem ten projekt jeszcze przed obchodami stulecia niepodległości – uśmiecha się Andrzej Kosendiak. – Chciałem przybliżyć młodym muzykom polskie, znakomite utwory. Bardzo się cieszę, że program wpisuje się w obchody – dodaje.
Andrzej Kosendiak zaprezentuje imponujący program. U boku znanych wykonawców zagrają młodzi, pełni zapału i werwy studenci z konserwatorium w hiszpańskiej Saragossie. – Z tej grupy nikt nie był jeszcze w Polsce. Cieszę się, że pokażemy im się z najlepszej muzycznej strony – tłumaczy Andrzej Kosendiak. Koncert zacznie się 6 października o godz. 19 w Sali Balowej Zamku Królewskiego.
Wystąpią: Andrzej Kosendiak – dyrygent, Aldona Bartnik – sopran, Jerzy Butryn – bas, Zbigniew Pilch – koncertmistrz, zespół instrumentalny – studenci Conservatorio Superior de Música de Aragón w Saragossie (Hiszpania): Miguel Á. Barrio, Cristina Carrascal, Natalia M. Callejo, Eva C. Moneo, Luis A. Rodríguez, Mireia Escobar –  skrzypce, Francisco J. Palomino, Iván Sánchez – altówki, María Biarge – wiolonczela, Esperanza Avellaneda – kontrabas, Alfonso Usón – organy.
Zabrzmi przede wszystkim muzyka sakralna. Kompozycje mszalne Mikołaja Zieleńskiego pochodzą z jego zbioru utworów na cały rok liturgiczny Offertoria et communiones totius anni, opublikowanego w Wenecji w 1611 roku. Vox in Rama  jest utworem lamentacyjnym przeznaczonym na święto Świętych Młodzianków, oddającym napięcie tekstu poprzez duże skoki interwałowe i dysonanse. In Monte Oliveti _to modlitwa w Ogrodzie Oliwnym. Przeznaczony na Boże Narodzenie graduał _Viderunt Omnes  opiera się na tekstach z Psalmu 98 (Ujrzały wszystkie krańce ziemi / zbawienie Boga naszego), z kolei Amen dico vobis _to utwór na styczniowe święto nawrócenia św. Pawła. Dzieła Zieleńskiego nawiązują do motetów znakomitego wenecjanina Giovanniego Gabrielego.
Usłyszymy charakterystyczne dla Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego koncerty solowe na głos z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basso continuo: _Jesu spes mea _i _Veni Sancte Spiritus _do słów sekwencji na uroczystość Zesłania Ducha Świętego. Na tę samą obsadę przeznaczony jest jedyny znany instrumentalny utwór kompozytora – Sonata. To trzy z zaledwie dziesięciu kompozycji Szarzyńskiego, które zachowały się do naszych czasów.
Dwa dzieła Adama Jarzębskiego, które znalazły się w programie, pochodzą ze zbioru _Canzoni e concerti
. Twórca poznał te gatunki muzyczne prawdopodobnie we Włoszech, gdzie wybrał się w młodości, by udoskonalić swój warsztat kompozytorski. Podróż się opłaciła – jego canzony w niczym nie ustępują najlepszym utworom tego typu. Co ciekawe, Jarzębski w większości swoich kompozycji nie sprecyzował obsady wykonawczej, natomiast wielu nadał tytuły, często inspirowane miastami, które zapewne odwiedzał w trakcie tournée jako skrzypek elektora brandenburskiego. Zabrzmi berlińska Berlinesa _oraz _Chromatica _zawierająca pochody chromatyczne (półtonowe).
Koncert Marcina Mielczewskiego _Deus in Nomine Tuo
, do słów Psalmu 54, znamy ze zbioru opublikowanego w Berlinie po śmierci kompozytora. Znalazły się w nim także utwory Claudia Monteverdiego czy Francesca Capelli, co potwierdza reputację Mielczewskiego jako najbardziej znanego w Europie polskiego kompozytora XVII wieku. Koncert napisany został na mały zespół z udziałem m.in. fagotu, wiadomo jednak, że w czasach kompozytora instrument ten zastępowała często viola (dziś może tę partię wykonać również wiolonczela). 
Wysłuchamy także wyboru motetów Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, skomponowanych do tekstów łacińskich. Jeden z najciekawszych kompozytorów polskich przełomu XVI i XVII wieku, łączący cechy muzyki renesansu i baroku, zasłynął także jako autorytet teologiczny i dobroczyńca prowadzący wiele działań charytatywnych.
W finale koncertu zostanie zaprezentowany cykl trzech miniatur Henryka Mikołaja Góreckiego Trzy utwory w dawnym stylu, który pokazuje, jak wiele inspiracji mogli w muzyce dawnej znaleźć kompozytorzy XX wieku. Górecki skomponował to niezwykle przyjemne w odbiorze dzieło w latach 60. minionego stulecia, kiedy należał do zdeklarowanych przedstawicieli awangardy.

Program:
M. Zieleński Vox in Rama, In monte Oliveti, Amen dico vobis, Viderut omnes
S.S. Szarzyński Veni Sancte Spiritus, Sonata, Jesu spes mea
A. Jarzębski Chromatica, Berlinesa
M. Mielczewski Deus in nomine Tuo
G.G. Gorczycki Motety – wybór
H.M. Górecki Trzy utwory w dawnym stylu
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości. Bilety będą dostępne przed koncertem w kasach biletowych Zamku Królewskiego w Warszawie, można je też kupić tutaj

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3