MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Głogowa. Który wariant najlepszy? Gminy powiatu wskazały

Kacper Chudzik
Kacper Chudzik
Gmina miejska Głogów, gmina Głogów, gmina Żukowice i gmina Kotla przygotowały wspólne stanowisko w sprawie wyboru wariantu obwodnicy Głogowa. Zostały o to zapytane przez firmę wykonującą dokumentację projektową zadania.

W swoim stanowisku gminy, przez które ma przebiegać obwodnica opowiedziały się razem za wariantem północnym (PN-5) budowy obwodnicy miasta. Zrobiły to na zapytanie firmy Transprojekt Gdański Sp. z o.o. z dnia 28.10.2020 r. realizującej dokumentację projektową na zlecenie GDDKiA O. Wrocław.

Stanowisko gmin w sprawie obwodnicy

Po przeanalizowaniu wszystkich przebiegów wariantów budowy obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12 informujemy mieszkańców, że w naszej zgodnej i jednomyślnej opinii tzw. wariant północny (PN-5) powinien być najwłaściwszym wyborem do realizacji.

Podyktowane jest to wieloma czynnikami gospodarczymi i społecznymi oraz pełną analizą przedstawionych rozwiązań oraz korzyści i zagrożeń z przebiegu poszczególnych wariantów.

Czynniki gospodarcze:
Wariant północny przebiega przez Miejską Strefę Inwestycyjną, co pomimo wyłączenia części gruntów ma pozytywny wpływ na atrakcyjność pozostałych terenów Strefy dla przyszłych inwestorów. Wiąże się to także z planami realizacji w tym miejscu przez PKP budowy połączenia węzłem linii kolejowych (14 i 273) oraz możliwą lokalizacja portu na Odrze i związanego z tym centrum logistycznego (w ramach krajowego programu „kierunki rozwoju transportu intermodalnego w Polsce”).
Bardzo ważnym argumentem przemawiającym za północnym wariantami jest stworzenie dobrej dostępność komunikacyjnej dla położonej w sąsiedztwie Huty Miedzi Głogów a także do planowanego szybu GG-2 ODRA w pobliżu miejscowości Słone. Wariant południowy nie daje takiej możliwości.

Czynniki społeczne:
Warianty południowe przebiegają bardzo blisko domów głogowian oraz mieszkańców Gminy Głogów i Jerzmanowej, co bezsprzecznie będzie negatywnie wpływać na ich zdrowie i ekologię w tych miejscach.
Niewątpliwie negatywnym czynnikiem przebiegu wariantu południowego jest odcięcie obszarów mieszkalnych w południowo – wschodniej części miasta i osiedli mieszkaniowych położonych w gminie Głogów (wiejskiej) i Jerzmanowa, a przyległych do granic miasta Głogowa. Odległość planowanej obwodnicy od istniejącej zabudowy jest zbyt mała i wynosi ok. 50 metrów.
Warianty południowe mają jeszcze jedno negatywne rozwiązanie – brak węzła na wysokości os. Piastów Śląskich, co pozbawiałoby dogodnego dojazdu mieszkańców w kierunku południowym na Polkowice i Lubin.
W naszej wspólnej opinii wariant północny PN5 jest najkorzystniejszy dla wszystkich zainteresowanych inwestycją gmin i ich mieszkańców. Nie tylko nie przebiega w pobliżu domostw, ale także jest szansą na otwarcie nowych obszarów pod budownictwo mieszkaniowe we wschodniej części miasta. Wybudowanie obwodnicy według tzw. wariantu północnego ugruntuje planowane lokalizacje poru rzecznego i węzła kolejowego. To także dodatkowe odciążenie Głogowa poprzez połączenie komunikacyjne Huty z pozostałymi oddziałami KGHM. Wariant północny pozwoli także na odciążenie ruchu z kierunku Sławy i przekierowania go na obwodnicę.

Pismo podpisali: Rafael Rokaszewicz prezydent Głogowa, Łukasz Horbatowski wójt gminy Kotla, Bartłomiej Zimny wójt gminy Głogów, Krzysztof Wołoszyn wójt gminy Żukowice

Techniczne parametry planowanej drogi

Ponadto zaakceptowano następujące parametry techniczne planowanej obwodnicy z mostem na Odrze: klasa drogi – GP, prędkość projektowa – 80 km/h, prędkość miarodajna 100 km/h, nośność 115 kN/oś, kategoria ruchu KR5, przekrój minimalny – 2 jezdnie po 2 pasy ruchu, szerokość pasa ruchu – 3,5 m, szerokość pasa dzielącego – min 5 m, skrajnia pionowa nad drogą GP – 5 m.

Warianty obwodnicy

Przypomnijmy: zamiast wcześniejszych trzech, obecnie brane są pod uwagę cztery warianty obwodnicy - trzy północne i jeden południowy. Ich długości są różne i wahają się w przedziale ok. 18-21 km.

Każda z północnych tras rozpoczyna się na DK 12 w rejonie wsi Dankowice, a kończy na DK 12 między Serbami a Wilkowem. Ich przebieg różni się długością trasy, ale wszystkie trzy przewidują budowę drugiego mostu na Odrze w tym samym miejscu, czyli w pobliżu dawnego Rapocina. Każda z nich od zachodu mija Serby i za tą miejscowością łączy się z DK 12.

Czwarty, południowy wariant to obwodnica, która miałaby swój początek na S3, na węźle Głogów Południe, a potem byłaby drogą równoległą do „jerzmanówki”. Wariant ten prowadzi obwodnicę między osiedlem Piastów Śląskich, a Szczyglicami i dalej obok Krzepowa. Most na Odrze miałby stanąć za Widziszowem. Nie spotkał się on z ciepłym przyjęciem.

Koszt? Co najmniej 850 mln złotych

Dodajmy, że głogowskie zadanie jest jedną z najbardziej skomplikowanych inwestycji tego programu. Zakłada budowę ok. 20 km drogi od węzła na S-3 do drogi nr 12 za Serbami. Będzie to droga klasy GP z 4 pasami ruchu, węzłami bezkolizyjnymi zamiast skrzyżowań, wiaduktami i mostem.

Szacunkowa wartość to aż 850 mln zł.

Obwodnica Głogowa. Który wariant najlepszy? Gminy powiatu wskazały

od 12 lat
Wideo

Nowy pistolet MPS z Fabryki Broni "Łucznik"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glogow.naszemiasto.pl Nasze Miasto